zondag 31 januari 2010




OESTERS OP ZONDAG
Wow, wat een genot. Oesters op zondag voor je ontbijt. Natuurlijk met een heerlijk glas champagne. Dit waren extra grote Zeeuwse oesters. Heerlijk ziltig. En erg lekker met een dressing van witte champagne-azijn (zachter en niet zo scherp als gewone witte wijnazijn) met fijngesnipperde rode ui. Maar 'gewoon'naturel is natuurlijk ook goed! Lekker begin na een kwakkelende week. En meteen mijn nieuwe oesterhandschoen maar eens uitgeprobeerd, Dat gaat prima. Je hand heeft goed bescherming en het zit prettiger dan een keukenhanddoek om je hand (maar dat gaat ook best, hoor, en dat is minder 'killing' voor je nagellak...). Nou het openen zelf nog... Best een karwei voor een beginner. Ik heb inmiddels ontdekt dat het heel veel uitmaakt welke oestersoort je koopt. De Franse Gillardeau doe ik inmiddels voor een dozijn in 10 à 15 minuten. Dat is te doen. De Zeeuwse platte zijn een ramp, openingstechnisch gezien dan. Een echte uitdaging. Mijn eerdere recordverbetering werd weer drastisch omlaaggehaald: ik heb meer dan een uur gestoeid met twaalf van die beestjes en ze schoten nog in m'n duim ook (vandaar de aanschaf van een professioneel - dun! - oestermes van Sabatier en een echte oesterhandschoen; ik weet wel dat die handschoen eigenlijk een bescherming tegen het uitschieten van het mes is..., maar in mijn geval dus voor het uitschieten met een oester zelf...!). Zucht, was ik maar een echt oestermeisje, dan ging het me vermoedelijk allemaal wat makkelijker af. Maar gelukkig gaan we met Valentijnsdag naar een heuse oesterkraakworkshop. Ben benieuwd of het helpt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten